Že
je hysterická?
Pascal
zvažuje dvě možnosti:
Bůh buď je nebo není.
Pokud člověk
podle Desatera nežije,
sice si něco užije,
ale v případě,
že Bůh
je, přijde
do pekla. Pokud
Bůh není, nic se nestane.
Když
člověk
podle Desatera žije,
musí se v
lecčems
omezit, ale v případě,
že Bůh existuje, přijde
do nebe. V druhém případě se po smrti opět nic neděje.
Přestože
(nebo spíš protože)
si nejsme jistí,
zda Bůh je nebo není, je
pro nás racionální
podle jeho přikázání žít,
protože tím sice
ztratíme
některé pozemské radosti, ale jistě nepřijdeme
do pekla a navíc
možná přijdeme
do nebe.
Nyní
aplikujme stejnou logiku na rozhodování,
zda omezovat či neomezovat emise. Opět
uvažujme dvě
možnosti: buď má
Greta pravdu v tom, že
emise
v současných objemech způsobí
planetě
vážný problém, nebo
pravdu nemá a
naše emise sice možná
vliv mají,
ale katastrofu
nezpůsobí.
Pokud
emise omezíme,
ztratíme sice část své prosperity, ale jistě
se vyhneme katastrofě. Pokud je
neomezíme, budeme
prosperovat více, ale katastrofa
zústává
jednou z možností.
Racionální je tedy emise omezit, protože ztráta části
prosperity bude těžko horší než
Gretou prorokovaná
extinkce.
Že
vám na tom něco nesedí? Máte pravdu, realita je jistě
složitější.
Je například
možné,
že k zamezení
katastrofy stačí
emise omezit
částečně.
Nebo že katastrofa nastane tak jako tak, takže
užívejme co to jde.
Ale
skutečně o tolik
přijdeme, když emise omezíme?
Ze začátku to možná
zabolí, ale když jsme dokázali
stokrát zlevnit mobily, určitě
totéž dokážeme i se soláry a bateriemi, a jako prémii budeme
moci přestat panáčkovat před všemožnými rychlokvašenými
ropně-plynovými
velmocemi.
Že
říkám triviality? Taky mi to tak připadá. Spiknutí
nedostudovaných
klimatologů,
zkorumpované
OSN a duševně nemocné teenagerky
zní líp, to uznávám.
Žádné komentáře:
Okomentovat